The PW (English Version)

  • Door Marion Meesters
trail running ChiRunning 4

For years the Pennine Way has played through my head and now I finally did it. On April 4th I set my first steps on this “mother of all National Trails” and on April 15th I entered the last village, Kirk Yetholm. It was an amazing experience, with the wide views and big skies I had imagined. I regularly had a big smile on my face, but of course, it wasn’t just a piece of cake.

Lees meer...

De Pennine Way

  • Door Marion Meesters
trail running ChiRunning 4

Van 4 t/m 15 april heb ik de prachtige Pennine Way gelopen. Het was een bijzondere ervaring, zowel het lopen zelf als het kamperen in de kou. Deels was het zoals ik me had voorgesteld, maar deels ook helemaal niet. Wat nu achteraf overheerst is dat ik vooral heb genoten. Van het feit dat ik daar was, van het feit dat ik dit kon doen. Lees hier mijn blog:

Lees meer...

Oefening baart kunst

  • Door Marion Meesters
trail running ChiRunning 4

“Moet ik dat nu altijd blijven oefenen?”

Dit is een vraag die ik vaak krijg. Als ik net een les ChiRunning heb gegeven aan iemand die zijn of haar loopstijl wil veranderen. Het antwoord is dat het wel een goed idee zou zijn. Kleine moeite, groot effect.

Lees meer...

Ga jij heuvels en trails uit de weg?

  • Door Marion Meesters
trail running ChiRunning 4

Niet iedereen vindt het lopen van heuvels en trails makkelijk. Dit zijn dingen die ik vaak hoor:
• Ik krijg pijn in mijn knieën als ik veel heuvelaf loop
• Ik krijg pijn in mijn kuiten en achillespezen als ik veel omhoog loop
• Ik verzuur en krijg zware benen als ik langer omhoog loop
• Ik vind het lastig om op ongelijke ondergrond te lopen
• Ik vind het lastig om veel obstakels op mijn pad te vinden

Lees meer...

Wu Wei

  • Door Marion Meesters
trail running ChiRunning 4

Vind je hardlopen te veel geploeter? Vind je je tempo tegenvallen voor de inspanning die je levert? Ben je eerder moe dan je zou willen? Dan werk je waarschijnlijk te hard. Je dóet te veel. Als je makkelijker wilt lopen, doe dan minder. Laat het gaan, laat het los. Je zit jezelf in de weg.

Lees meer...

ChiRunning en Total Immersion zijn als broer en zus

  • Door Marion Meesters
trail running ChiRunning 4

Zwemmend je looptechniek verbeteren en lopend je zwemtechniek verbeteren. Is dat mogelijk? Als je loopt met ChiRunning en zwemt met Total Immersion dan kan dat echt. Werken met aandachtspunten, bewegen vanuit je kern, een sterke houding, veel ontspanning in armen en benen, meewerken met de krachten die je tegenkomt, voorkomen van blessures en gerichte oefeningen waarmee je je de techniek stap voor stap eigen maakt. Dit gaat op voor ChiRunning en voor Total Immersion.

Lees meer...

Looptechniek en barefoot-style

  • Door Marion Meesters
trail running ChiRunning 4

Barefoot-style hardlopen, er is veel belangstelling voor. Het gaat hier niet zozeer om het echt op blote voeten lopen, dat doen nog steeds vrij weinig mensen, maar om het hardlopen op minimalistische schoenen, zodat het lopen op blote voeten enigszins wordt benaderd.

Lees meer...

Nogmaals schoenen….

  • Door Marion Meesters
trail running ChiRunning 4

Er is geen onderwerp waar onder hardlopers zoveel over wordt gepraat als over hardloopschoenen. Sommige mensen vinden dat wat oppervlakkig en praten liever over diepzinniger onderwerpen, maar ik vind het niet zo gek dat juist schoenen (of het weglaten daarvan) zo hoog op de prioriteitenlijst staan van hardlopers. Je voeten zijn immers zo’n 180 keer per minuut, meer dan 10.000 keer per uur, je contactpunt met de grond.

Lees meer...

Mindful hardlopen

  • Door Marion Meesters
trail running ChiRunning 4

Volgend jaar organiseren we ons weekend Mindful ChiRunning al voor de 13e keer, waarvan de laatste 10 met onze Mindfulness-trainster en ChiRunner Kiki Nelissen. Natuurlijk is “MIndful ChiRunning” een beetje dubbelop: ChiRunning is immers per definitie mindful, de hele methode is erop gebaseerd. En dat is ook goed, want als je jezelf wilt verbeteren in een sport (of wat dan ook), kun je niet anders dan mindful bezig zijn. Dit is zoals het bij ChiRunning werkt.

Lees meer...

Meten is weten

  • Door Marion Meesters
trail running ChiRunning 4

Binnen op een loopband hardlopen met een groot plastic gasmasker strak over je gezicht getrokken, is op z’n minst een uitdaging te noemen, zeker als je lichtelijk astmatisch, lichtelijk claustrofobisch en lichtelijk verkouden bent. Ik ben die uitdaging toch aangegaan, omdat ik meer wilde weten over mijn conditie. Op de foto is het mondstuk overigens nog niet aangesloten.

Lees meer...

Een schema is een schema is een schema

  • Door Marion Meesters
trail running ChiRunning 4

Pas geleden kreeg op Twitter de vraag: is 14 km trainen voor de marathon genoeg of zijn Stans en Koen gek geworden? Hierbij werd verwezen naar een blog van Koen. Mijn antwoord was dat daar meer over te zeggen valt dan ik in 140 tekens kan krijgen. Daarom nu dit blogje, waarin ik iets meer tekens heb om antwoord te geven.

Lees meer...

Techniekgericht trainen voor betere prestaties

  • Door Marion Meesters
trail running ChiRunning 4

ChiRunning biedt een procesgerichte aanpak voor betere prestaties. Verbeter je looptechniek en je wordt vanzelf sneller. Of je kunt met dezelfde snelheid verder lopen. In de Performance Training leer je hoe je dit voor elkaar krijgt.

Lees meer...

De zuurstofparadox

  • Door Marion Meesters
trail running ChiRunning 4

Mensen, en ook sporters, zijn vaak slecht geïnformeerd over hoe onze ademhaling ons lichaam beïnvloedt. Laatst werd er door ProRun een artikel aangehaald uit de Guardian waarin werd beweerd dat je bij hardlopen direct vanaf het begin grote teugen lucht door je mond moet inademen. Maar dat is niet waar. Sterker nog: grote ademteugen werken averechts. Door dit te doen, verminder je je prestatievermogen.

Lees meer...

Neusademhaling 2.0

  • Door Marion Meesters
trail running ChiRunning 4

Degenen die me al een poosje volgen, weten dat ademhaling een belangrijk onderwerp voor me is. Ik ben al heel lang met de volledige neusademhaling bezig en heb die manier van ademhalen verheven tot een “way of life”. In De Kracht van ChiRunning stel ik dat je door oefening de volledige neusademhaling kunt blijven toepassen tot op hoge inspanningsniveaus. Mijn eigen intuïtieve benadering wordt nu wetenschappelijk onderbouwd door Patrick McKeown in zijn onlangs uitgekomen boek The Oxygen Advantage. Naast een groot pleidooi voor de neusademhaling onder alle omstandigheden, bevat het boek een aantal nieuwe oefeningen die mij erg aanspreken.

Lees meer...

Wat is ChiRunning & ChiWalking?

  • Door Marion Meesters
trail running ChiRunning 4

Als je ziet hoeveel er geschreven wordt over hardloopblessures, dan zou je denken dat blessures voor hardlopers een ‘fact of life’ zijn: je moet er kennelijk mee leren leven. Maar niets is natuurlijk minder waar. Blessurevrij hardlopen behoort wel degelijk tot de mogelijkheden. ChiRunning is een manier van hardlopen waarbij je op een andere manier met je lichaam en met hardlopen omgaat. Je haalt op een gezonde manier het beste uit jezelf.

Lees meer...

Oxygen Advantage & Energy Control

  • Door Marion Meesters
trail running ChiRunning 4

Oxygen Advantage is gericht op het verbeteren van de ademhaling in rust en tijdens sport, zodat de zuurstofopname in de spieren, organen en weefsels wordt verbeterd. Dit leidt tot een betere gezondheid én betere sportprestaties. Energy Control is gebaseerd op hartslagvariabiliteit (HRV). HRV is de variatie in tijd tussen twee opeenvolgende hartslagen. De HRV geeft ons inzicht in onze gezondheid en wordt tevens gebruikt voor het vaststellen van trainingszones.

Lees meer...

Stille Kracht

  • Door Marion Meesters
trail running ChiRunning 4

Wat is dat nou? Kracht? Bij ChiRunning? Jazeker, ook ChiRunners zetten kracht in als ze sneller willen lopen. De accenten liggen alleen anders dan bij de traditionele manier van hardlopen: kracht vanuit de kern en niet vanuit de benen, kracht in combinatie met ontspanning.

Lees meer...

De beste schokdemper ben je zelf!

  • Door Marion Meesters
trail running ChiRunning 4

Door een wat ongelukkige val heb ik mijn ribben en borstbeen gekneusd. Dat is, zoals ervaringsdeskundigen zullen weten, een behoorlijk pijnlijke aangelegenheid. Ademen lijkt opeens iets dat je beter niet kunt doen en je wilt al helemaal niet lachen, hoesten of (het allerergste) niezen!

Lees meer...

Ik ben niet zomaar een hardloper

  • Door Marion Meesters
trail running ChiRunning 4

Deze keer geen info of tips, maar een persoonlijk verhaal. Volgend week ga ik namelijk op een tripje, dat ik eigelijk niet meer zou kunnen doen. Want ik ben niet zomaar een hardloper, ik ben een ChiRunner.

Lees meer...

Voeten als steunzolen

  • Door Marion Meesters
trail running ChiRunning 4

In een artikel van het Radboud UMC werden de voeten van Afrikanen vergeleken met de voeten van Nederlanders: Afrikaan loopt op natuurlijke steunzool. Het blijkt dat in Westerse landen veel meer voetklachten voorkomen dan in Afrikaanse landen. Er worden verschillen geconstateerd in de bouw van de voet en in de techniek van de afwikkeling. Afrikanen hebben plattere voeten dan Nederlanders en in de afwikkeling verdelen ze de druk anders over midden- en voorvoet: Afrikanen blijven langer op de middenvoet en minder lang op de voorvoet dan Nederlanders. Al met al wordt de druk over een groter oppervlakte verdeeld. De conclusie van het onderzoek is dat Afrikanen als het ware ingebouwde steunzolen hebben.

Lees meer...

Luisteren naar je lichaam

  • Door Marion Meesters
trail running ChiRunning 4

Er wordt altijd gezegd dat je moet luisteren naar je lichaam, maar wat is dat nu precies? Hoe doe je dat? Bij ChiRunning noemen we luisteren naar je lichaam “Body Sensing”. Het gaat erom dat je zo neutraal mogelijk waarneemt wat er gebeurt in je lichaam. Op basis van deze waarneming kun je beslissingen nemen over wat je moet doen. Moet je iets veranderen in je techniek, moet je iets langzamer, mag je iets sneller, kun je nog wat beter hellen of nog iets meer ontspannen, moet je misschien stoppen en rust nemen? Vervolgens neem je waar wat de verandering teweeg brengt in je lichaam. Of je constateert dat het prima gaat en verandert helemaal niets, maar ook dan moet je toch weer even voelen of alles nog steeds goed gaat. Klinkt makkelijk, toch?

Lees meer...

Verbeter je hardlopen, begin bij jezelf

  • Door Marion Meesters
trail running ChiRunning 4

Voordat ik aan ChiRunning begon, had ik enorm vaak blessures. Meestal kuitblessures, maar ook had ik altijd pijnlijke achillespezen. Na het hardlopen deed ik altijd ijs op beide achillespezen. Ik dacht toen overigens dat dat normaal was, iets dat gewoon bij hardlopen hoort. De ergste blessure die ik gehad heb, was plantair fasciitis, een ontsteking van de peesplaat onder de voet.

Lees meer...

Een minicollege waarover eigenlijk?

  • Door Marion Meesters
trail running ChiRunning 4

Steef Bredeweg zegt in een minicollege in de Volkskrant dat looptechniek niet belangrijk is. Marion Meesters legt uit waarom hij ongelijk heeft. Een goede hardlooptechniek vermindert de impact met de weg. Zo wordt de kans op blessures kleiner.

Lees meer...