The beginner’s mind

Mijn laatste wedstrijd liep alweer een paar jaar geleden. Ik heb in de tussentijd natuurlijk wel hardgelopen, want dat is nu eenmaal wat ik doe. Soms liep ik veel, soms wat minder. Ik hobbelde gewoon lekker in de rondte, net hoe het uitkwam en dat was prima.

Nu heb ik me voorgenomen om in het voorjaar weer eens een wedstrijd te lopen. Gewoon omdat het kan. En ook omdat ik het leuk vind om weer eens een doel te hebben, iets om specifiek naartoe te trainen. Maar ik ben inmiddels zo langzaam als een slak, dus hoe ga ik dat doen?

Uiteraard heb ik als ChiRunning-instructeur geen moeite om dat te bedenken. Wij hebben immers het onvolprezen ChiRunning Performance-programma. Als trainer heb ik dat programma al vaak gegeven aan enthousiaste ChiRunners. Op de baan in Santpoort (8 trainingen in opeenvolgende weken) en op het mooie Terschelling (verdeeld over 5 aaneengesloten dagen). Zelf heb ik uiteraard dingen eruit opgepikt en gebruikt, maar na mijn training bij Danny in 2015 heb ik het programma nooit meer van begin tot eind gevolgd. En dat ga ik nu doen.

Het is als instructeur, zeker als je dat al sinds 2006 bent, verleidelijk om te denken dat je het allemaal wel kunt. Je slijpt immers aldoor je techniek bij, je bent er constant mee bezig, je techniek voelt als een vanzelfsprekendheid voor je lichaam. Maar ik wil het programma toch met een “beginner’s mind” volgen. Een “beginner’s mind” is een concept uit het boeddhisme. Je stelt je open en leergierig op, alsof je het voor het eerst doet. Je denkt niet: “o, dat kan ik al, dus ik sla het maar over”. Dat laatste is verleidelijk als je jezelf als gevorderd beschouwt (wat ik zeker doe), maar de vraag is of je daarmee niet iets waardevols laat liggen. Als je jezelf als een beginner opstelt, stel je jezelf open voor verbetering op een dieper niveau.

Ik begin dus gewoon met les 1, die gaat over de basisvaardigheden. Daar zit al een deel van het geheim van het Performance-programma: als je basisvaardigheden niet optimaal zijn, kun je trainen wat je wilt, maar haal je nooit het optimale uit jezelf. Ik ga vanavond doen alsof ik de principes van ChiRunning voor het eerst toepas. Dat doe ik met de oefeningen die bij de eerste les horen. De aansluitende training voer ik uit met datzelfde gevoel in mijn hoofd en lichaam. Dit is stap 1 in de richting van mijn wedstrijd.

De komende tijd zal ik af en toe verslag doen van mijn ervaringen. Dat doe ik natuurlijk in de hoop dat het jou ook stimuleert om weer als een beginner aan de slag te gaan met je looptechniek en training.

Wil je met het Performance-programma werken, dan is het belangrijk eerst de basistechniek van ChiRunning enigszins op orde te hebben. Daarna kun je meedoen met bijvoorbeeld de vijfdaagse op Terschelling. Op dit moment heb ik geen cursus gepland op de atletiekbaan in Santpoort, maar zou je zo’n cursus willen doen, laat het dan even weten. Bij voldoende belangstelling plan ik er dan een in, zo in de periode januari-maart, op tijd voor de meeste voorjaarswedstrijden.

Eerdere schreef ik Sneller door Ontspanning en Techniekgericht Trainen over het ChiRunning-Performance-programma.

Interessant of leuk? Wil je het dan delen met anderen? Dank je wel.

Terug naar overzicht...